Muzički instrumenti i oprema – prodavnica muzičkih instrumenata i opreme i online shop (381) 11 334-56-17, E-mail: office@musiccentar.com

Logo MMC
Telefoni
Radno vreme
Email

Gitara ne štima. Uzmete štimer, naštimujete je. Onda uhvatite akord, sve je u redu. Uhvatite akord na nekom drugom mestu na vratu, gitara više nije u štimu. Gitara se raštimava pri svakom izvijanju žica. Gitara ne drži štim čak i kada se ne svira. Svaki put kad koristite tremolo raštimuje se instrument. Gitara ne intonira dobro. Floyd Rose mi zadaje noćne more. Šta se desilo?  Šta možete da uradite?

Intonacija i to kako gitara drži štim zavisi od dva momenta. Prvi (i praktično nepromenjiv) je izrada. Ako pragovi nisu ukucani na svoja mesta koja su matematički izračunata ili kobilica nije zalepljena na svoje mesto, tu pomoći nema. Srećom pa se to danas sa kompjuterizovanim mašinama za sečenje i rutovanje skoro pa i ne dešava. Drugi deo je podešavanje i održavanje. Zavisno od vrste gitare to je manji ili veći posao. Krenimo redom.

Imate klasičnu gitaru sa najlonskim žicama. Ona nema šipku u vratu (u velikoj većini slučajeva), i nema mogućnost nikakvog direktnog uticanja na intonaciju. Dakle ako gitara ne intonira na optimalnoj visini žica, to je što je. Pazite pri kupovini. Klasične gitare češće imaju problem sa štimovanjem, odnosno loše namontiranim žicama. Najlonske žice se ponašaju drugačije od metalnih za western i električne gitare. Tri tanke su od golog najlona dok su tri debele i dalje najlonske u jezgru ali sa metalnim  namotajima preko. Ako se ne obrati pažnja na to kako se montiraju, stalno će se izvlačiti na nekoj strani i tražiti doštimavanje. Dakle moraju imati petlju na oba kraja koja će pri zatezanju onemogućiti jezgru izvlačenje ili bilo kakva pomeranja pri sviranju.

Western akustične imaju pinove koji drže žice na jednom kraju, pa je manje prostora za grešku. Električne gitare imaju različitove stilove montiranja žica na kobilici. Žice kroz telo, tune-o-matic i stop bar kobilice, floyd rose sistemi. Sve su oni manje više otporni na greške.

Problemi nastaju i usled neodržavanja ili nepravilnog setupa. Za početak, ako vam se ruke znoje, morate imati neko sredstvo na bazi mineralnog ulja kojima ćete čistiti žice i sprečavati da vlaga i kiselina prodru u metalne delove. U praksi to znači sledeće:

Uzmite staru pamučnu majicu i isecite je na manje komade. Gledajte da ne bude neka koja je krenula da se ćeba jer će vam ostajati tkanina na instrumentu.U apoteci kupite bočicu parafinskog ulja. Nanesite nekoliko kapi parafinskog ulja na pamučnu krpu i očistite žice i fretboard. Ako ovo nikada niste radili vrat će upiti ulje. Posle nekog vremena ponovite postupak.Kada ovo uvedete kao praksu, fretboard će dobiti  lepu i prirodnu boju, biće svilenkast na dodir, i za njega će se hvatati mnogo manje prljavštine.  Žice čistite posle svakog sviranja u svakom slučaju. Takođe je bitno da svi metalni delovi koji utiču na ispravnost  instrumenta a koji su u konstantnom dodiru sa rukama (kobilica, sedla, šrafovi za intonaciju i visinu itd.) budu čisti i bez rđe. Gornji nut  gitara bi trebao da bude takođe lubriciran nečim. Najjednostavnije je da uzmete grafitnu olovku i po kanalu za žice ostavite malo grafita crtanjem. Grafit je jako dobar za smanjenje frikcije. Može da se koristi  i malo onog ulja. Sad kad ste podmazali sve potrebne delove eliminisali smo problem sa štimom i intonacijom  usled delova koji se ne pomeraju, ne funkcionišu kako treba ili pružaju preveliki otpor žicama pri sviranju (pa one pucaju ili se ne vraćaju u početni položaj pri korišćenju), pa možemo da idemo dalje. Ako svirate gitaru sa fiksnom kobilicom, jedino što vas interesuje jeste intonacija. Trebalo bi da podesite sedla za svaku pojedinačnu žicu tako da ton prazne žice i njene oktave na 12. pragu bude isti. Ako je gitara sa tremolo sistemom, situacija je komplikovanija. Žice takoreći  “plutaju” na sistemu koji omogućava promenu tona, pri čemu se federi koji su integralni deo brinu da vrate žice u položaj ravnoteže sila. Da kažemo ovako. Tremolo mora da bude u određenom pravilnom položaju(najčešće paralelan sa telom), i  gitara mora da bude u željenom štimu. Federi su tu da se pobrinu da to bude sprovedeno u delo odjednom. Promenom sile kojom vuku žice (putem zavrtanjem-odvrtanjem šrafova koji ih drže) dolazimo do idealne pozicije tremolo-a i žica koje su u štimu. Svako dalje korišćenje tremolo ručice ne narušava ovaj početno (i pravilno) uspostavljeni odnos. Vaša gitara ima tremolo koji se lako koristi, i konačno više nema bojazni. Ako gitara ima Floyd rose system sa zaključavanjem, procedura je ista kao i za regularne tremolo sisteme. Gitaru NE ZAKLJUČAVATE dok ne namestite da odnos sila žica i federa dovede Floyd Rose u ispravan položaj. Sviranje je onda glatko, žice su na optimalnoj željenoj visini, Floyd funkcioniše i bez zaključavanja . Locking nut mu dođe kao overa jednog dobro obavljenog posla.